عقربه ساعت مچی و انواع آن

عقربه ساعت مچی

ساعت مچی از اجزای مختلفی متشکل است که یکی از اجزای آن نیز عقربه ساعت مچی می باشد. با اینکه روزانه ساعت بر دست دارید و مدام ساعت را چک می کنید، شاید تا به حال به عقربه های ساعت توجه نکرده باشید و به آن اهمیت نداده باشید. افرادی که به طراحی کیفی ساعت اهمیت می‌‌دهند، احتمالا به طراحی پیچیده بعضی عقربه‌‌های ساعت فکر کرده‌‌اند و کنجکاو شده‌‌اند که چند نوع عقربه ساعت متفاوت وجود دارد. نوع یا مدل عقربه‌‌ای که در ساعت استفاده می‌‌شود، به نظر از جزئیات آن به حساب می‌‌آید، اما نقش مهمی در زیبایی ساعت بازی می‌‌کند. بعضی مدل‌‌ها بسیار خاص هستند که ما عقربه‌‌هایی خاص را ناخودآگاه به تولیدکننده‌‌ها یا برندهای خاص ربط می‌‌دهیم. مثلا، عقربه‌‌های مدل مرسدس در بسیاری از الگوهای رولکس یا عقربه‌‌های Snowflake در ساعت‌‌های Tudor استفاده می‌‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از عقربه ساعت مچی های معروف خواهیم پرداخت و آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.

عقربه های ساعت آلفا

اولین عقربه ساعت مچی که مورد بررسی قرار می دهیم، عقربه ساعت آلفا می باشد که بسیار هم در بین ساعت های مچی رایج می باشد. این عقربه ها دارای ابتدایی پهن در مرکز صفحه ساعت هستند که به مرور و به سوی انتها باریک و نوک آن ها تیز می شود. نمونه‌‌هایی از عقربه‌‌های ساعت آلفا، Classic A، Lange & Söhne Datograph یا the Parmigiani Fleurier Tonda Metrographe هستند. بعضی از مدل‌‌های Speedmaster امگا نیز از مدل عقربه‌‌های آلفا استفاده می‌‌کنند.
عقربه ساعت مچی و انواع آن

عقربه های ساعت آلفا

عقربه ساعت پیکانی

این نوع عقربه را در بسیاری از ساعت مچی ها و یا ساعت های دیواری دیده ایم. همانطور که از نام آن ها مشخص است انتهای عقربه ها به پیکانی نوک تیز ختم می شود. یکی از نمونه های مناسب برای مدل پیکانی ساعت اتوماتیک The Omega Seamaster Planet Ocean می باشد. دیگر ساعت‌‌های Dive نیز مانند سری Seiko SKX معروف از عقربه‌‌های پیکانی استفاده می‌‌کنند.

عقربه ساعت باتون

یکی دیگر از عقربه های رایج دیگر که به وفور در ساعت ها از آن استفاده می شود همان مدل باتون می باشد. به احتمال زیاد این مدل را دیده اید اما تا به حال اسم آن را نمی دانستید. این عقربه‌‌ها باریک، صاف و از نظر ضخامت یکسان هستند. میله‌‌ی نازکی را تصور کنید که رهبر ارکستر برای هدایت نوازندگان از آن استفاده می‌‌کند یا باتونی که دوندگان امدادی به یکدیگر می‌‌دهند. طراحی‌‌های کلاسیک و مینیمالیستی بسیاری از مدل عقربه‌‌های باتون استفاده می‌‌کنند. ساعت های سم میلنیال، ساعت‌‌های دانمارکی و دیگر برندهای روز ساعت مانند MVMT نیز گاهی به دلیل باریکی، از آنها استفاده می‌‌کنند.
عقربه ساعت مچی و انواع آن

عقربه ساعت باتون

عقربه ساعت برژیت

برژیت یکی از ساعت های ساز های مشهور و قدیمی فرانسوی می باشد که یک مدل از عقربه ها را به افتخار او به این نام انتخاب کرده اند. عقربه های برژیت دارای حلقه ای گرد و تو خالی در نزدیکی انتهای نوک تیز خود هستند. برخی از علاقه‌‌مندان به ساعت نیز به دلیل تشابه این عقربه‌‌ها با میوه‌‌های گرد، آنها را «پوم» (سیب به فرانسوی) می‌‌نامند. اما اکثرا موافق هستند که نام مناسب آن برژیت است، کسی که این شکل را به همراه بخش‌‌های دیگر بسیاری که هنوز به نام او هستند، اختراع کرد. تعجب‌‌آور نیست که بعضی از نمونه‌‌های معروف این عقربه‌‌ها در طراحی‌‌های کلاسیک ساعت های برژیت دیده می‌‌شوند؛ مانند Breguet Marine Mechanical. اگرچه برندهای بسیاری هستند که از این مدل عقربه‌‌ها استفاده می‌‌کنند؛ مانند ساعتی توسط Akribos XXIV.

عقربه ساعت کلیسایی

یکی دیگر از مدل های عقربه ساعت مچی که به معرفی آن خواهیم پرداخت، عقربه ساعت کلیسایی می باشد. اگر تا به حال به کلیسا رفته باشید یا کلیسایی را دیده باشید، رنگ شیشه های کلیسا توجه خود را به سوی شما جلب کرده است. این ساعت ها از شیشه‌‌های رنگی کلیساهای اروپایی الهام گرفته شده است؛ این عقربه‌‌ها دارای طراحی دقیق بخش به بخش با عقربه ساعت‌‌شمار پهن و عقربه دقیقه‌‌شمار باریک هستند. چندین الگوی Mont Blanc شامل این مدل ۱۸۵۸ از این مدل استفاده کرده‌‌اند. در بعضی فرم‌‌های آنلاین ساعت، مردم به اینها «اسکوئلت» (اسکلت به فرانسوی) می‌‌گویند؛ زیرا شبیه استخوان هستند، اما از آنجایی که (عقربه‌‌های اسکلتی) دارای بخشی توخالی هستند (اسکلتی شده) که در زیر می‌‌بینید، این موضوع می‌‌تواند گیج‌‌کننده باشد.
عقربه ساعت مچی و انواع آن

عقربه ساعت کلیسایی

عقربه ساعت مدادی

یکی دیگر از مدل های عقربه که طراحی جالبی نیز دارد، عقربه مدادی می باشد. همانطور که از نام عقربه مدادی مشخص است، درست مانند مداد کلاسیک چوبی که اغلب دانش آموزان از آن ها استفاده می کنند، این عقربه‌‌ها صاف و مانند مدادی که تازه تراشیده شده باشد، دارای انتهایی نوک تیز هستند. خود عقربه‌‌ها و «نوک» مداد می‌‌توانند «نورانی» باشند یا با رنگی متفاوت پر شده باشند. ساعت های پنرای مدل Luminor مثالی مناسب برای آنها خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور خلاصه در مورد انواع عقربه ساعت مچی بحث کردیم و برخی از مدل های عقربه ها را برای شما شرح دادیم. تنوع عقربه های ساعت بسیار بالا می باشد و این مدل های ذکر شده فقط برخی از انواع آن می باشد. عقربه در ساعت ها زیبایی خاصی را به ساعت می بخشند، در صورتی که شاید خیلی هم به چشم نیایند. اما تاثیر بسزایی در زیباتر کردن ساعت مچی دارند. بهتر است در هنگام خرید، به عقربه ساعت مچی نیز توجه داشته باشید.

سوالات متداول

  1. آیا عقربه در زیبایی ساعت تاثیرگذار است؟ عقربه در ساعت ها زیبایی خاصی را به ساعت می بخشند، در صورتی که شاید خیلی هم به چشم نیایند. اما تاثیر بسزایی در زیباتر کردن ساعت مچی دارند.
  2. عقربه ساعت پیکانی چیست؟ این نوع عقربه را در بسیاری از ساعت مچی ها و یا ساعت های دیواری دیده ایم. همانطور که از نام آن ها مشخص است انتهای عقربه ها به پیکانی نوک تیز ختم می شود.
  3. عقربه ساعت سرنگی چیست؟ همان‌‌طور که از نام آن مشخص است، این عقربه‌‌ها شبیه سرنگ‌‌های کوچک پزشکی هستند. شکل عقربه‌‌ها در مرکز مانند مدل باتون آغاز می‌‌شود، اما سوزن باریکی در انتهای عقربه دیده می‌‌شود.
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دلیل بازگشت وجه