تاریخچه ساعت های کوارتز را بیشتر و بهتر بشناسید!

تاریخچه ساعت های کوارتز چیست؟ شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که ماهیت و جنس کوارتز در ساعت های کوارتز چیست؟ کوارتز یک ماده معدنی است که در دل سنگ ها یافت میشود و در سرار جهان استخراج می گردد. امروزه، این ماده معدنی بخش بزرگی از ساعت های موجود در بازار را تأمین می کند. با ورود ساعت های کوارتز، تحول عظیمی در صنعت ساعت سازی رخ داد. اولین ساعت های کوارتزی که روانه بازار شدند باعث به وجود آمدن انقلاب کوارتز شدند. زیرا، پیش از تولید ساعت های کوارتز، تولید کنندگان ساعت سوئیسی با ایجاد حرکات و عملکردهای پیچیده ی اتوماتیک و دستی در ساعت ها، بر صنعت ساعت سازی تسلط کامل داشتند. با توجه به اینکه افراد متخصص و حرفه ای ساعت های سوئیسی را طراحی و تولید می کردند، این ساعت ها از قیمت بسیار بالایی برخوردار بودند. اما، با اختراع ساعت های کوارتز، جایگزین بسیار خوبی برای این ساعت های پیچیده شدند و از نظر قیمت بسیار مقرون بصرفه تر بودند. همچنین، از دقت بسیار بالایی برخوردار بودند. حال به این موضوع می پردازیم که چه کسی ساعت کوارتز را اختراع کرد و ساعت کوارتز در چه تاریخی طراحی و تولید شد و عملکرد ساعت کوارتز چگونه است؟ در اینجا سوالات مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله از گالری کوک، به کشف و بررسی تاریخچه ساعت های کوارتز می پردازیم.

عملکرد ساعت های کوارتز

قبل از آنکه به توضیح و بررسی تاریخچه ساعت های کوارتز بپردازیم. نگاهی به عملکرد ساعت های کوارتز می کنیم. به طور کلی، ساعت کوارتز ساعتی است که از نوسان ساز الکترونیکی استفاده می کند که توسط یک بلور کوارتز تنظیم می شود تا زمان را حفظ نماید. یک کریستال کوارتز به لطف خاصیت پیزوالکتریک خود در ساعت‌سازی بسیار مفید واقع می‌شود، به عبارت ساده‌تر، در صورت عبور جریان از این کریستال، ارتعاش ایجاد می‌شود. بنابراین، اگر جریانی از طریق کریستال کوارتز عبور داده شود، با فرکانس‌های متفاوت ارتعاش پیدا خواهد کرد که اگر توسط یک مدار الکتریکی شمارش شود، می‌تواند زمان را خیلی دقیق نشان دهد.

  • تاریخچه ساعت های کوارتز را کامل بشناسید!
- تاریخچه ساعت های کوارتز  

اولین توپ انقلاب ساعت های کوارتز در هفته آخر دهه ۱۹۶۰ شکلیک شد. سیکو اولین برندی بود که ساعت های موتور کوارتز را وارد بازار کرد. نسخه محدود Seiko Astron، در تاریخ ۲۵ دسامبر در توکیو منتشر شد. این ساعت نه تنها اولین ساعت کوارتز در جهان بود، بلکه اولین ساعتی بود که یک قاب تمام طلا داشت و هزینه آن معادل یک ماشین گران قیمت بود. این ساعت بسیار زیبا و خاص سبب تحول تاریخچه ساعت های کوارتز شد. پس از آن، برای تکمیل این نوع ساعت مچی، سال ها طول کشید تا برخی از برندها توانستند جنبش کوارتز را شروع کنند و به تولید ساعت های کوارتز بپردازند.

- تاریخچه ساعت های کوارتز

ساعت های دیجیتال مجهز به کوارتز در آغاز این انقلاب، باعث محبوبیت بیشتر ساعت های کوارتز شدند به نحوی که ساعت های دیجیتال، به نسبت ساعت های آنالوگ بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند. در آوریل ۱۹۷۲، شرکت همیلتون واچ مشهورترین ساعت دیجیتال جهان به نام Pulser را رونمایی کرد. این ساعت دارای یک قاب طلایی و یک نمایشگر LED بود که با فشار یک دکمه، صفحه نمایش LED روشن می شد تا زمان را با رقم نشان دهد. ساعت های کوارتز دیجیتالی، برخلاف ساعت های کوارتز آنالوگ که دارای صفحه و عقربه های معمولی بودند، کاملاَ الکترونیکی و بدون قطعات متحرک بودند.

- تاریخچه ساعت های کوارتز

با توجه به محبوبیت بیشتر ساعت های کوارتز دیجیتال، صنعت ساعت سازی سوئیس متحمل رنج و آسیب بسیاری شد در حالی که Seiko و سایر برندهای تولید کننده کواتز از نظر درآمد جزء بزرگترین تولیدکنندگان ساعت مچی بودند. به دلیل مشکلات فنی در تخلیه بسیار زیاد باتری، در سال ۱۹۷۳، سیکو و سایر برندهای دیگر ساعت های دیجیتال LCD(صفحه نمایش کریستال مایع) را معرفی کردند که زمان را به طور مداوم نمایش می داد.

  • نقطه عطف برای صنعت ساعت سازی سوئیس:
- تاریخچه ساعت های کوارتز

نیکلاس هایک در سال ۱۹۸۳، Swatch را تولید کرد که نقطه عطفی برای صنعت سازی سوئیس بود. Swatch شروع به تولید ساعت های پلاستیکی کرد و آنها را به سراسر جهان ارسال نمود. صنعت کوارتز صنعت ساعت سازی سوئیس را ویران کرد اما تنها پس از عرضه سواچ توسط هایک، تولید دوباره به ۶۰ میلیون دستگاه بازگشت. در آن سال ۸۰ درصد از صادرات ساعت سوئیسی ساعت کوارتز بود که ۴۲ درصد آن از پلاستیک ساخته شده بودند. این برند، مجموعه ساعت هایی را تولید کرد که بسیار مقرون به صرفه بودند و شهرتی ماندگار در صنعت ساعت سازی ایجاد کردند که تا به امروز پابرجا است. پیشرفت در بازار ساعت های کوارتز همچنان در حال پیشرفت است. امروزه بسیاری از برندهای لوکس و زیبا، فناوری کوارتز را ایجاد کرده اند. برندهای Breitling ، Grand Seiko و Longines ساعت های فوق کوارتز را طراحی و تولید کردند و این مدل ساعت ها برای کسانی مناسب است که به دنبال دقت بسیار بالایی می باشند.

پس از آن، کوارتز خورشیدی یکی دیگر از پیشرفت های کوارتز است که در تاریخچه ساعت های کوارتز به خوبی می درخشد. این مدل ساعت توسط برندهای Citizen و Seiko (Kinetic) طراحی و تولید شد. این فناوری به این صورت است که دیگر نیازی به تعویض باتری نیست.

هدف ما از ارائه این مقاله توضیح و بررسی تاریخچه ساعت های کوارتز است. نمی توان به طور دقیق گفت که ساعت های کوارتز نسبت به ساعت های اتوماتیک برتری دارند. در حقیقت، انتخاب نوع موتور ساعت به عوامل مختلفی مثل سلیقه، نوع کارکرد، بودجه و …. بستگی دارد. اما به طور کلی اگر به دنبال یک ساعت مقرون به صرفه، بسیار دقیق، و ساده هستید، ساعت های مچی کوارتز بهترین گزینه برای شما می باشند.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.